TOELICHTING LESSEN

Opbouw van de les
Een typische Yoga Flower les duurt 1 – 1,5 uur en begint met een korte ontspanning om los te komen van de bezigheden van die dag en om de aandacht op jezelf te richten. Daarna volgt een aantal oefeningen om je lijf voor te bereiden op kracht, balans en stretch oefeningen. Een aantal zonnegroet-series zorgt er vervolgens voor dat je lijf opwarmt voor een serie van staande, zittende en liggende houdingen. De les wordt afgesloten met een ontspanning.
Yoga Flower lessen worden begeleid door muziek. Na afloop van de les staat er een kopje thee voor je klaar.

Stijl
Yoga Flower geeft les in de volgende stijlen:

Vinyasa Flow Yoga
In deze les volgen de yogahoudingen elkaar in een vloeiende beweging op en volgen het ritme van de ademhaling. Sommige houdingen worden wat langer aangehouden zodat je je grenzen van je balans en flexibiliteit kunt onderzoeken.
Er is veel aandacht voor ademhaling, de techniek van de yogahoudingen, versterken van de rug, buikspieren en benen en openen bekkengebied en schouders

De lessen worden aangepast aan het niveau van de leerling en zijn dus zowel geschikt voor de beginnende als de meer ervaren yogabeoefenaar. Vinyasa Flow Yogalessen zijn geschikt voor iedereen die:

- wil werken aan meer flexibiliteit in het lichaam;
- wil werken aan kracht en souplesse;
- wil werken aan een verbeterde lichaamshouding en ademhaling;
- meer lichaamsbewustzijn wil ervaren;
- het hoofd tot rust wil brengen;
- wil ontspannen door inspanning.

Flow in the Park! (alleen in de zomer)
Deze lessen zijn geschikt voor zowel beginnende als meer gevorderde yogabeoefenaars en vinden plaats in de zomer in het Vondelpark. De lessen zijn dynamisch en ontspannend. Je beweegt op het ritme van je ademhaling waardoor je je bewust wordt van je adem en je lijf. Daarnaast sta je in open contact met prikkels om je heen: wind, zon, geluiden, geuren, beelden. Lekker ontspannen en bewust bezig zijn in de buitenlucht! De lessen worden alleen georganiseerd bij mooi weer en worden op de facebookpagina bekend gemaakt.

Spinal Flow Yoga
In deze les ligt de nadruk op oefeningen voor de wervelkolom. De wervelkolom neemt een centrale plaats in bij het bevorderen van algehele gezondheid. Pijn in de rug is in onze maatschappij een veel voorkomende klacht. Rugklachten kunnen het gevolg zijn van een verkeerde houding, gebrek aan flexibiliteit, ongelukken zoals vallen of een aanrijding en spanningen zoals werk of emotionele druk.

Een slechte houding en gebrek aan beweging tasten de beweeglijkheid van de wervelkolom aan. Deze verminderde flexibiliteit leidt tot verminderde werking van het zenuwstelsel. Klachten in de wervelkolom kunnen zich ook elders voordoen, bijvoorbeeld in armen en handen of benen en voeten en organen.

Yoga vergroot de flexibiliteit van de wervelkolom en ontspant en versterkt spieren waardoor de wervelkolom in balans komt.
Daarnaast vergroot yoga ook het bewustzijn van je lichaamshouding. Wanneer je dit bewustzijn begint te ontwikkelen kun je een begin maken met het corrigeren van slechte gewoontes wat je lichaamshouding betreft zoals een ineengezakte of gedraaide houding die je aanneemt. Zo kun je er iets aan doen voordat het zich tot een groter probleem ontwikkelt.

De Spinal Flow Yogales bestaat uit een serie houdingen gericht op het bevorderen van de flexibiliteit van de wervelkolom. De houdingen worden staand, zittend en liggend uitgevoerd in een vloeiende beweging op het ritme van de adem (flow). Sommige houdingen worden langer aangehouden zodat je je grenzen van je flexibiliteit kunt onderzoeken. Daarnaast is er in de les ook aandacht voor ademhalingsoefeningen en ontspanning.

Deze les is een ware verwennerij voor je rug en geeft je meer lichaamsbewustzijn!